Najważniejszą rzeczą do zrozumienia w naszym przykładzie jest to, że gdy ładunki, fracht morski z Chin został załadowany przez Ciebie, spedytora, do kontenera, ani razu towary nie były obsługiwane, dopóki nie dotarły do miejsca przeznaczenia.
Był to kontener, który został przetransportowany drogą lądową, potem drogą morską i znowu drogą lądową. To jest istota frachtu morskiego z Chin – bez względu na sposób transportu, czy to drogą lądową, kolejową, czy statkiem oceanicznym – same towary, fracht morski z Chin jest obsługiwany tylko wtedy, gdy zostanie załadowany do kontenera przed wyjazdem i gdy zostaną wyjęte z kontenera o godz. ich ostateczne miejsce przeznaczenia. Ta pozornie prosta koncepcja była ogromnym przełomem w sposobie, w jaki świat dostarcza swoje towary.
Jeśli transport kontenerowy jest siłą napędową frachtu morskiego z Chin, to porty są jego sercem. Porty na świecie odgrywają kluczową rolę w utrzymywaniu sprawnego działania globalnych systemów frachtu morskiego. Setki milionów kontenerów morskich są ładowane i rozładowywane każdego roku ze statków kontenerowych na całym świecie. W każdym zakątku świata znajdują się porty, niektóre małe, a inne ogromne.
Widzieliśmy ogromną ilość ładunku, jaką może pomieścić jeden statek kontenerowy; żmudne zadanie załadunku i rozładunku tysięcy kontenerów wydaje się na pierwszy rzut oka trudnym i czasochłonnym zadaniem. Jednak kontenerowce przewożące fracht morski z Chin spędzają średnio zaledwie kilka dni zacumowanych w terminalu portowym, podczas gdy mnóstwo działań odbywa się dzień i noc, aby zapewnić dotrzymywanie rozkładów rejsów.