Lata przedszkolne (w wieku 2–1 / 2–5 lat) to ekscytujący czas dla małych dzieci. Kiedy byli niemowlętami, zdobyli zaufanie swoich opiekunów. Jako małe dzieci zaczęły tworzyć pewną niezależność. Teraz, jako przedszkolaki uczęszczające do przedszkola niepublicznego, wykorzystują to zaufanie i niezależność do aktywnego odkrywania nowych form zabawy (np. udawanie zabawy) i nowych środowisk (np. Szkoły). Przedszkolaki muszą nauczyć się, jak dokonywać wyborów dla siebie i jak dobrze się czuć przy dokonywaniu wyborów. Ich zadaniem jest nauczyć się podejmować inicjatywy w społecznie akceptowalny sposób.
Styl myślenia i uczenia się dzieci, które uczęszczają do miejsca jakim jest przedszkole niepubliczne można najlepiej opisać jako „to, co widzisz, to co dostajesz” lub rozumowanie oparte na tym, jak wszystko wygląda. Przedszkolaki z miejsca jakim jest przedszkole niepubliczne w dużej mierze polegają na dosłownym wyglądzie rzeczy jako sposobie zrozumienia otaczającego ich świata. Na przykład, jeśli dziecko rozbije krakersa grahama na cztery części, podczas gdy jej brat rozbije jego na pół, myśli, że ma więcej krakersa grahama niż jej brat, ponieważ ma cztery kawałki, a on ma tylko dwa kawałki. Podobnie, dziecko może rozpocząć przyjaźń z innym dzieckiem z powodu czegoś atrakcyjnego, co ma drugie dziecko, takiego jak ładna sukienka lub nowa zabawka.
Dorośli odgrywają ważną rolę w pomaganiu dzieciom w podejmowaniu inicjatyw i eksplorowaniu ich otoczenia. Zachowania, postawy i style myślenia dorosłych przyczyniają się do rozwoju przedszkolaków. Rozmawianie z dziećmi i włączanie ich do rozmów pomaga rozwijać ich umiejętności językowe, dlatego tak ważne jest przedszkole niepubliczne w ich rozwoju. Ważne jest, aby dać dzieciom możliwość udawania. Pomaga im to zrozumieć siebie i innych oraz pobudza ich wyobraźnię.